Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6 w Krakowie

Szkoła Podstawowa nr 16
im. Jana Śniadeckiego
w Krakowie

Szkoła

Przedszkole
Samorządowe nr 17
w Krakowie

Przedszkole

Przedszkole
Samorządowe nr 17
w Krakowie

(prowadzony przez logopedę - mgr Annę Ilczyszyn)

Kontakt: anna.ilczyszyn@sp16.com.pl

Zwracam się do Państwa z prośbą o współpracę, aby utrzymać ciągłość terapii logopedycznej, której celem jest opanowanie umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne.
Proszę o poświęcenie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia, najlepiej w formie zabawy.

 

Temat: Utrwalamy prawidłową wymowę głoski CZ

Temat: Utrwalamy głoskę CZ

Temat: SZ i S.

6.05.2020 r. Witam serdecznie i zapraszam na zajęcia

Temat:  Głoska SZ i S

1. Gimnastyka buzi i języka.

Otwórz buźkę i zamykaj,
Tak jak pyszczkiem robi rybka
- wysuwamy wargi do przodu zaokrąglając je w kształt litery „o” i poruszamy ustami

Dotknij swym językiem nosa
By nie siadła na nim osa
- wysuwamy mocno język do przodu i próbujemy jego końcem dotknąć nosa.

Możesz krówkę naśladować,
Wyjąć język i go schować     - wyciągamy i chowamy język

Chce mamusia dostać buzi,
A więc cmoknąć każdy musi.    - naśladujemy odgłosy cmokania

2. Przypomnij sobie jak szumi wiatr: Przypomnij sobie jak syczy wąż:

SZSZSZSZSZSZSZSZSZ……………….           SSSSSSSSSSSSSSSS……………………

                     

3. Posłuchaj wierszyka Wiatr i wąż i naśladuj szum wiatru lub syk węża.

Szumi wiatr, szumi wciąż: - Szszsz… szszszsz….

A tu głośno syczy wąż: - Sss … sss…

Zdenerwował się aż wąż:
- Czy mam szumu słuchać wciąż?! - Sss … sss…

Przecież pięknie syczę sam,
teraz ja tu koncert dam! - Sss … sss …

Węża syk i wiatru szum
naśladuje dzieci tłum:

- Szszsz … szszsz …
- Sss … sss …

4. Zabawa oddechowa: „Rysunek w kaszy” – Dziecka przez słomkę dmucha na dno szerokiego talerza pokrytego kaszą w taki sposób, by powstał rysunek.

5. Jeden z trzech rysunków nie pasuje do pozostałych. Wskaż który i powiedz dlaczego , pokoloruj obrazek.    

 

6.Powtarzaj starannie sylaby parami:

sza – sa, szo – so, szu – su, sze – se, szy – sy, 
asza – asa, oszo – oso, uszu – usu, esze – ese, yszy – ysy, iszy – isy,
asz – as, osz – os, usz – us, esz – es, ysz – ys, isz – is.

 

28.04.2020 r. Zapraszam na zajęcia

Temat: Utrwalamy głoskę [sz]

1. Zapraszam do zrobienia  „Gimnastyki języka”

Na początku jest rozgrzewka
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje
Wszystkim nam się pokazuje.
Brawo! Brawo! (kląskanie)
W dół i w górę.
W lewo , w prawo
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo! (kląskanie)
Już rozgrzewka zakończona
Ząbki liczyć przyszła pora!
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje.


2. Szumiąca przyroda – zabawa ortofoniczna
Szymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda (prowadzący mówi tekst,
a dziecko szumi:
Szumi, szumi wietrzyk - szszsz..
Szumi, szumi deszczyk - szszsz...                         
Szumią, szumią drzewa - szszsz...
Wiosna (lato, jesień, zima) wita nas!
Szumi, szumi woda - szszsz...
Szumi, szumi las - szszsz...
Szumią, szumią pola - szszsz...
Wiosna wita nas!

3. Zabawa oddechowa: Obiad"
Po długim spacerze Szymek i Sylwia poczuli się głodni. Sylwia przygotowała sok, a Szymek ryż - dmuchanie przez słomkę do małej ilości soku w szklance i ryżu w miseczce.

4. Zabawa Co zjadł Szymek, a co Sylwia?

Dziecko wycina i wybieranie produkty (obrazki) z głoską sz dla Szymka, a z głoską s dla Sylwii.

s - ser, masło, kapusta, sałata, truskawka 
sz - pietruszka, groszek, gruszka, szynka, szpinak

5. Pomóż Szymkowi i Sylwii zrobić porządek z szalikami.

 

20.04.2020 r. Zapraszam na zajęcia

Temat: Utrwalamy głoskę SZ

1. Proponuję przeczytanie dziecku opowiadania Łakomczuszek, jako ćwiczenie usprawniające buzię i język.
Szymon bardzo lubi smakołyki. Dziś mam podała mu budyń waniliowy z sokiem malinowym. Chłopiec radośnie się uśmiechnął [rozciągania ust w szerokim uśmiechu] i kilka razy ucałował mamę [cmokanie ustami]. Z apetytem zabrał się do jedzenia [układanie języka w kształt łyżeczki i unoszenie go do górnego wałka dziąsłowego]. Część budyniu została w kącikach ust, z zapałem więc sięgnął tam językiem [przesuwanie języka od prawego do lewego kącika ust]. Budyń był bardzo smaczny. Po zakończeniu jedzenia Szymon oblizał usta [przesuwanie czubkiem języka po górnej i dolnej wardze] oraz klasnął w dłonie z entuzjazmem [uderzenie szerokim językiem o podniebienie górne]. Już marzy o kolejnych smakołykach.
2. Zabawa oddechowa – dmuchamy na wstążki, paski papieru, kulki waty na umieszczone na nitkach. Postaraj się na długim wydechu artykułować głoskę SZ
3. Powtórz sylaby, przedłużając wymowę głoski SZ. Następnie postaraj się prawidłowo powiedzieć usłyszane słowa:
•SZU, SZO, SZA, SZY, SZE
•SZUFLADA, SZUFELKA, SZUKA, SZUMI, SZAFA, SZALIK, SZATNIA, SZACHY,SZEF, SZELKI,
 SZAMPON, SZOPA, SZYJA, SZYNY, SZYBA, SZYNKA.
Narysuj obrazki do wybranych dwóch wyrazów.
4. Wierszyk – naucz się go na pamięć:
TUP, TUP, TUP
KYSZ, KYSZ, KYSZ
CZY TO JEŻ
CZY TO MYSZ?
TAK TO JEŻ  
I MYSZ TEŻ
IDĄ JUŻ
TUŻ, TUŻ, TUŻ 
[na końcu wyrazu głoska Ż ulega ubezdźwięcznieniu i wymawiamy ją jako SZ]

 

Temat: Gdzie jest SZ?

  1. Proponuję przeczytanie dziecku opowiadania Łakomczuszek, jako ćwiczenie usprawniające buzię i język.
    Szymon bardzo lubi smakołyki. Dziś mam podała mu budyń waniliowy z sokiem malinowym. Chłopiec radośnie się uśmiechnął [rozciągania ust w szerokim uśmiechu] i kilka razy ucałował mamę [cmokanie ustami]. Z apetytem zabrał się do jedzenia [układanie języka w kształt łyżeczki i unoszenie go do górnego wałka dziąsłowego]. Część budyniu została w kącikach ust, z zapałem więc sięgnął tam językiem [przesuwanie języka od prawego do lewego kącika ust]. Budyń był bardzo smaczny. Po zakończeniu jedzenia Szymon oblizał usta [przesuwanie czubkiem języka po górnej i dolnej wardze] oraz klasnął w dłonie z entuzjazmem [uderzenie szerokim językiem o podniebienie górne]. Już marzy o kolejnych smakołykach.
  2. Pobawcie się w naśladowanie wiatru.

SZSZSZSZSZSZ. . . . . . . . . SZSZSZSZSZSZSZS. . .

  1. Wysłuchaj i klaśnij gdy usłyszysz SZ.
    szabla, piłka, lalka, szampon, kotek, szuflada, głowa, bałwan, szyna
  2. Powtarzaj starannie sylaby. Wybrane z nich śpiewaj na dowolną melodię.

- szu, szo, sza,sze,szy,
- uszu, oszo, asza, esze, yszy,
- usz, osz, asz, esz, ysz.

  1. Rozwiąż zagadki.

Co to za domek, powiedz mi.                                   Twoją szyję otula,
Nie ma okien, tylko drzwi.                                        gdy wiatr na dworze hula. [szalki]
Mieszkają w niej ubranka
mamy, taty i Janka. [szafa]

Ze  szkła zrobiona cała,                                            Z biurka wysuwa się cała,
w niej herbata doskonała. [szklanka]                   do niej Zosia swoje kredki schowała.
                                                                                                                                  [szuflada]

  • Wskaż te rzeczy, których nazwy zaczynają się na SZ

Temat: Ćwiczenia logopedyczne  -  Pt."DŻUNGLA"

1. Proponuję przeczytanie dziecku opowiadania logopedycznego, podczas którego może ćwiczyć język i buzię, czyli swój aparat mowy.

Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje murzynek Hapo. Mieszka w wysokim szałasie zbudowanym z gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas”( próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei), zrywa dla małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go głośnym mlaśnięciem) i karmi nimi Pepę (wywijamy wargi, naśladując małpę). Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich zabawom, małpki siłują się ze sobą (język ,,siłuje się” z podniebieniem, następnie próbujemy nim wypchnąć dolne zęby). Ziemia drży (wołamy: bum, bum). Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Hapo i Pepe chowają się, gdyż za krzakami czai się tygrys (cofamy język jak najdalej). O, już groźny tygrys odchodzi. Ejże, a dlaczego świat jest teraz w biało-czarne paski? Przez dżunglę przebiega stado zebra  (rysujemy zebrom paski- pocieramy językiem o górne zęby). A cóż to za róg wystaje zza drzewa? (wysuwamy wąski język z buzi). To tylko nosorożec. Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę (pokazujemy jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka i poprawnie połykamy ślinę), a dzieci skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam (otwierając szeroko buzię, głośno ziewamy).

2. Na podstawie: „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” A.Tońska-Mrowiec
    Rodzicu zapytaj dziecko: Jakie zwierzęta spotkał Hapo w dżungli? Może spróbujecie razem narysować te zwierzęta? A może wydrukujecie kolorowanki?


3. Quiz wiedzy ,,Jakie to zwierzę ?" - rozwiązywanie zagadek słownych.


Choć przypomina człowieka, na drzewo chętnie ucieka.
Banany zjada łapczywie i wrzeszczy przeraźliwie (małpa)


Wielkie łapy, wielka głowa.  Wokół głowy grzywa płowa.
Kłopot musi mieć prawdziwy z uczesanej takiej grzywy (lew)


Jest szary, powolny i wielki i uszy ma w kształcie wachlarzy.
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem, Je dużo i dużo też waży (słoń) 

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję, więc pewno nie często ją myje 
Na sierści ma plamy wzorzyste, wprost z drzewa zrywa liście soczyste (żyrafa)

4.  Wysłuchać i wspólnie zaśpiewać z dzieckiem piosenkę pt.: „ Dżungla” – YouTube https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

1 . Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki) 
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany)
Raz, dwa, trzy ( trzy klaśnięcia w dłonie).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni)
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).

Ref:Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim)
Małpy na gitarze grają ( udajemy granie)
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam( pokazujemy raz w prawo ręką raz w lewo2x)

2. Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach)
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie)
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką)
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”)
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
zawsze coś pysznego w dłoni ma. Raz, dwa, trzy.

Ref.: Strusie…..

5.  ,,Skojarzenia’’- stosowanie określeń – starsze dzieci mogą powiedzieć kiedy te powiedzenia się stosuje i co one znaczą, młodszym dzieciom warto wytłumaczyć.

Odważny jak /lew/
Chytry jak /lis/
Powolny jak /żółw/
Dumny jak /paw/

6.  Proponuję ćwiczenie oddechowe – „piórka papugi”. Dmuchajcie na piórka, należy pamiętać jednak, że ramiona podczas wdechu powinny pozostać na swoim miejscu. Brzuszki napełniają się powietrzem, na chwilę zatrzymajcie powietrze
w brzuchu, zróbcie dzióbek z buzi i …..dmuchajcie

7. Zabawa słuchowa

Bawimy się, że żyrafa to łakomczuch. Wiemy, że zjada liście z drzew, ale dla zabawy możemy powymyślać, że zjada różne przysmaki na głoski [c] oraz [cz]. Pobawcie się, że dziecko wymyśla co żyrafa mogła zjeść na [c], a rodzic niech wymyśli co żyrafa zjadła na [cz] (lub odwrotnie). Przykłady: cukierki, cebula, cytryna, cynamon, czekolada, czosnek, czereśnie. (Możecie się też umówić na inne głoski i inne zwierzęta)

Życzę udanej  zabawy!

Temat: Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia te mają na celu pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej. Mają one również zapobiegać mówieniu na wydechu, arytmii oddechowej, rozbieżności między tekstem mówionym a rytmem oddychania.

Prowadzimy je w formie zabawy przy stoliku i na podłodze: w pozycji siedzącej, leżącej i stojącej.
Oto kilka propozycji:
* Chłodzenie gorącej zupy (ręce ułożone na kształt głębokiego talerza)- dmuchamy ciągłym strumieniem.
* Jesteśmy na wycieczce na łące:
- wąchamy kwiatki, - wciągamy zapach i zatrzymujemy go jak najdłużej potem
wydmuchujemy,
- zdmuchujemy puch z mlecza, płatki z kwiatków: ppff….
* Dmuchamy na waciki, gąbki. Przy tych ćwiczeniach posługujemy się raz nosem, raz ustami. *Zanurzamy rurkę w wysokiej szklance z wodą
- leciutko dmuchamy, wywołując niewielkie bąbelki,
- dmuchamy na zmianę:
długo - krótko - jak najdłużej,
słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się i kipi!
* Dmuchamy na paski papieru lub kulki waty umocowane na nitkach powinny odchylać się
w jednakowym stopniu.
* Wydmuchujemy w górę wacik, piórko: Kto wyżej? Kto utrzyma dłużej w górze?
* Zabawa w naśladowanie śmiechu różnych osób:
- Jak śmieje się pan? ho –ho – ho….
- Jak śmieje się pani? ha – ha – ha …..
- Jak śmieje się dziecko? hi – hi – hi……

Temat: Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych - mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów warg, języka i podniebienia. 

Ćwiczenia warg:
- szeroko otwieraj i zamykaj buzię jak lew swoją wielką paszczę,
- spróbuj rozciągać szeroko wargi jak rechocząca żabka,
- rób na przemian miny: raz naśladuj lwa, raz żabkę,
- przesuń ściągnięte wargi raz w prawo, raz w lewo – jak u zajączka,
- powiedz: a, następnie: e.
Ćwiczenia języka:
- wysuń język do przodu w linii prostej, podobnie jak ze stołu wysuwa się szuflada,
- obliż wargi ruchem okrężnym jak kotek po wypiciu mleczka
- wypchnij językiem na przemian raz jeden, raz drugi policzek jak chomik chowający ziarenka, - „czyść” językiem wewnętrzną powierzchnię górnych zębów raz w jedną, raz w drugą stronę naśladując ruchy miotły.
Ćwiczenia podniebienia:
- jedzie wezwane pogotowie: eo, eo, eo, eo, au, au, au, au, ay, ay, ay, ay, ay.
- dmuchanie przez nos na papier,
- nadciąga chmura, pada deszcz. Chwytamy jego krople i połykamy je.
Ćwiczenia policzków:
- nadymanie policzków - pokaż jak wygląda „gruby miś”,
- wciąganie policzków – pokaż jak wygląda „ chudy króliczek”,
- naprzemienne „gruby miś”/ „chudy króliczek”,
- robimy „pralkę” nabieranie powietrza w usta, przesuwanie z jednego policzka do drugiego na zmianę.